fredag 1 april 2016

Doften från förr

Är det inte märkligt vad bara små saker och inte minst lukter kan göra med en! Jag håller på att baka inför min 17-åriga dotter kalas till helgen och gick ner i vår matkällare för att hämta upp kakburken jag ärvt av min farmor (som inte längre finns hos oss på jordelivet). Av en händelse luktar jag i burken och blir alldeles fast där och då. På ett ögonblicks sekund är jag åter fem år och tillbaka i farmors kök i Dala-Järna. Det luktade farmor!!! Min älskade farmor som stod för så mycket kärlek, omsorg, närvaro och godhet. Hon fattas mig och jag är evigt tacksam för den korta stund jag fick uppleva henne igen fast jag är 40 år och befinner mig i min matkällare. Wilma säger att det luktar plåt och kakor men jag är fast besluten att det luktar MIN farmor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar