måndag 13 augusti 2012

La dolce vita

Trots att sommaren inte är slut känns det ändå som om en liten summering av semestertiden är på sin plats. Snart börjar skolan för barnen och jag är sedan i dag igång med jobb igen. Jag är glad och tacksam för att jag har ett inspirerande och roligt jobb att återgå till och jag är oerhört glad för att vi i famljen verkligen har fått njuta av varandra och våra nära och kära i sommar. Tack för det!
Årets semesterhöjdpunkt var nog hur som helst vår resa som i år gick till södra Italien. Vi flög till Neapel där hela semestern började. Där hade vi bokat ett fint boende på ett agriturism-hotel som hade den mest fantastiska utsikten över vesuvius. Ett besök i Pompeij var självklar och oerhört imponerande.

Utsikt från Villa Palmentiello

Efter två dagar i Neapel påbörjade vi vår resa söderut i Italien och självklart åkte vi längs kusten för att få se den bedårande amalfikusten. Vi stannade i Positano och Ravello, två måsten för dig som besöker amalfikusten, för att så småningom hamna i en stad som heter Paestum.

Amalfikusten


Positano

 Paestum är en antik stad från 600 f. Kr som grundades av grekerna och där finns idag ruiner av några mäktiga tempel från denna tid som vi besökte. Det är en rätt häftig känsla att gå bland dessa tempel och veta att de stått där så länge och är så välbevarade!!



Utsikt från Ravello

Nästa stopp efter våra dagar i Paestum blev den sydligaste regionen på italiens fastland nämligen Kalabrien och den populära orten Tropea. Tropea är så vackert och har en jättefin stadskärna som är så mycket italien. Hit åker jag gärna tillbaka. På väg till Tropea får jag inte glömma att nämna den lilla byn Castellabate som ligger i regionen Campanien. En såå fin bergsby som jag absolut inte fick nog av den lilla stund vi vistades där.I Tropea blev det mycket sol, bad och god mat.

Castellabate


Tropea


Då en vecka återstod av vår tid for vi med båtfärja över till Sicilien för att avsluta vår semester där. Vi hade i förväg bokat två lägenheter i ett hus beläget i bergen i en by som hette collesano strax utanför Cefalú. Här bodde vi på en italiensk gård med egen pool och utsikt som heter duga. Havet på ena sidan terassen och sedan bergen som reste sig högt på andra. på Sicilien besökte vi såklart vulkanen Etna och det var ett fantastiskt minne att ta med hem.


Att resa är bara så fantastiskt. Trots att solbrännan försvinner och vardagen snabbt kommer på då man återvänder hem är man fylld av minnen från alla de olika platser man besökt och jag vet att vi i vår familj alltid kommer minnas vår härliga Italiensemester 2012. Det kan ingen ta ifrån en och jag är så glad att vi får hålla oss friska och krya för det är faktiskt det som är viktigast av allt!

la dolce vita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar