onsdag 29 juni 2016

NASA- Kennedy space center

Sitter i bilen på väg hem från Kennedy space center och är fascinerad och överväldigad av mycket vi sett och upplevt idag. Jag har besökt ksc för 24år sedan och mycket har hänt sedan dess. Inte bara inom rymdforskning utan även på själva besökskomplexet.


Vi har med hjälp av imax-biografer varit med i utvecklandet av rymdfarkoster, tagit oss till månen och varit ombord rymdfärjan Atlantis. Liksom jag sagt tidigare är amerikanerna outstanding på att göra fantastiska upplevelser!!! Vi står i ett rum och ser en biofilm om hur rymdfärjan uppfanns och byggdes och filmen omger oss på väggar och tak. Det känns som man är ombord på färjan då filmen tar slut med orden "welcome home Atlantis" och framför oss förvandlas den gigantiska bioduken till en vägg som försvinner och vi befinner oss plötsligt mitt framför den riktiga rymdfärjan Atlantis. Helt magiskt! Jag rös över hela kroppen!!


Vi åkte en buss ut till NASA:s stora vehicle assamble building (vab) och launchingramps. Det ligger på ett ofattbart stort område med ett enormt växt och djurliv. Här såg vi både alligatorer och sköldpaddor. 




Vi fick höra mycket om vart forskningen idag befinner sig. Man håller nu på att konstruera en rymdfarkost under namnet Orion som för hoppningsvis kommer ta den första människan till mars ca år 2030. Den människan är alltså född och helt ovetande idag om vad den ska göra i framtiden. Hissnande så säg!!!



1 kommentar:

  1. Åhh det låter jättespännande. Detta skulle jag verkligen vilja se. Akta er för krokodilerna, verkar vara lömska djur�� Ebba och jag såg dock en jättefin räv som kom strykande över tomten igår kväll. Tillräckligt spännande tycker jag. Ha en fortsatt bra resa och var rädda om varandra. Kram

    SvaraRadera